donderdag 15 augustus 2019

Rit en nieuwe camping.




Een rustig begin vanmorgen. We hadden gisteravond al het meeste opgeruimd want de nachten zijn erg vochtig dus handig inpakken als alles nog mooi droog is. 


We wilden ongeveer 300 km. afleggen en dat weer over secundaire wegen. Om half tien reden we weg. Alles betaald en met nog een stokbrood voor tussen de middag. Altijd iets achter de hand hebben voor de grootste trek.
We wisten dat vandaag, de 15de augustus, Maria Ten Hemelopneming wordt gevierd in alle goede katholieke landen. Dat is dan ook een vrije dag voor iedereen. In Nederland zijn dat soort dagen al afgeschaft maar in de zuidelijke katholieke landen niet. Dus de winkels zijn gesloten, alleen de bakker bakt nog het dagelijks brood, en de mensen gaan of zijn op pad. Dat was te merken op de weg. Wat een drukte! Lange rijen auto’s achter elkaar. Het schoot niet op. Ook veel regen gehad, de hagelstenen lagen aan de kant van de weg en de donkere wolken bleven maar hangen boven de heuvels van de Jura en de Vogezen. We zijn gestopt en even gekeken wat handiger zou zijn; misschien toch maar de autobaan. Wie weet iets rustiger en ook sneller met dit weer. Gekeken waar we er op konden en ja hoor, weinig verkeer, geen vrachtwagens, die stonden op de vele parkeerplaatsen, en het rijden kostte veel minder energie. Goede keus dus. Op een gegeven moment gestopt, een hapje gegeten en weer verder tot ongeveer 20 km. boven Mulhouse. Een rustige camping gevonden, wel kleine plekken maar we waren ook wel hele grote gewend al die tijd.
We zitten nog ongeveer 700 km. van huis af. Freddy heeft natuurlijk de hele vakantie al gedroomd van het automuseum in Mulhouse. Niet overdrijven hoor ik nu! Is wel leuk, denkt hij. Dat gaan we dan ook morgen doen. Of ik ook mee ga moet ik nog even bekijken. Het heeft mijn interesse niet; een auto is handig, meer niet. En bij een andere auto wil ik graag de kleur uitkiezen maar verder, nee, niet zoveel interesse. Misschien dat de stad nog iets te bieden heeft. Dat ga ik vanavond nog eens bekijken.



Alle plekken zijn hier recht, met keurig geknipte heggen. Tegelijk met ons kwamen er nog twee caravans aan. We hadden die van ons al op de plek maar de auto stond nog op het pad. De caravaneigenaar  achter ons had schijnbaar haast. Ik stak mijn hand op en liet weten dat ik de auto zou wegzetten. Meneer de chauffeur keek woest. Ik snel in de auto, doorgereden en een lege plek opgezocht om te keren; bleek dat deze meneer nou net op die plek moest staan waar ik wilde keren. Wat een gezicht,  wat een ontzettend naar persoon. Hulpeloos mijn handen omhoog! Hij is doorgereden zodat ik weg kon en hij kon gaan staan. Slecht begin, dacht ik. Ook staat er een oud echtpaar schuin tegenover ons met een hele oude caravan; dat het nog rijdt! Ze hebben een oude hond en een grote kooi met konijnen. Het voorraam van de caravan staat open en de kooi staat daar breed uitgestald. Ik denk voor de frisse lucht, of voor de baas en bazin of voor de konijnen. Waarschijnlijk voor beide. Alles zal maar mee moeten. Misschien zijn er nog meer schatten verborgen, wie weet.
De zon is inmiddels een beetje gaan schijnen. Dat beloofd misschien wel een mooie dag voor morgen. We blijven hier tot zondag en rijden dan terug naar Nederland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten